Het vinden van betrouwbare bedrijfsinformatie is cruciaal voor zowel consumenten als bedrijven. Bedrijvengidsen spelen hierin een sleutelrol door uitgebreide en gedetailleerde informatie te bieden over
DeDidamgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Montferland - verkeersmaatregelen herinrichting - Dijksestraat Didam.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Datum: 12 juni 2024 Inleiding De Dijksestraat is een belangrijke toegangsweg aan de zuidzijde van het centrum van Didam. De weg is gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur. Automobilisten en fietsverkeer maken op de weg gebruik van dezelfde rijbaan. In de zomer van het jaar 2024 wordt de weginrichting van de Dijksestraat vernieuwd. Om de verkeersveiligheid op de weg te verbeteren zijn een aantal maatregelen getroffen waarvoor het nemen van een verkeersbesluit is vereist. Overwegingen Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994. Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeersweg is het college van burgemeesters en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluiten op gemeentelijke wegen. Maatregelen Het aanpassen van het vrachtverkeerverbod op de Dijksestraat, op een gedeelte van de Pittelderstraat en op het Stationsplein in Didam. In de huidige situatie is een vrachtverkeerverbod van toepassing op de Dijksestraat alleen in de noordelijke rijrichting. In de toekomstige situatie wordt het vrachtverkeerverbod van toepassing op beide rijrichtingen en wordt het gebied waar de geslotenverklaring van toepassing is verder uitgebreid met een gedeelte van de Pittelderstraat en het Stationsplein in Didam. Het (voet)pad dat de Donjon verbindt met de Dijksestraat word voorzien van verkeerstekens ‘G7’ (verplicht voetpad). Fietsers en bromfietsers zijn op het pad in de toekomst niet meer toegestaan. De voorrangsregeling met haaientanden op de kruising van de Dijksestraat met de Pittelderstraat wordt aangepast. In de toekomstige situatie wordt de entree naar de Dijksestraat voorzien van een verhoogde uitritconstructie. Het verkeer van de Pittelderstraat naar de Spoorstraat en visa versa blijft hierbij in de voorrang. Ter hoogte van de rotonde met de Ruigenhoek wordt de Dijksestraat over een lengte van circa 40 meter voorzien van een fietsstrook. De fietsstrook ligt aan de oostzijde van de rijbaan en sluit bij de toekomstige wegversmalling aan op de doorgang voor het fietsverkeer. De fietsstrook wordt voorzien van fietssymbolen en van de rijbaan gescheiden met een doorgetrokken witte lijn. Doelstelling Met het verkeersbesluit wordt beoogd: •Het verzekeren van de veiligheid op de weg. •Het beschermen van weggebruikers en passagiers. •Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. •Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade. Motivering Het verkeersbesluit wordt genomen gelet op het volgende: •Bedrijventerrein De Fluun heeft een goede ontsluiting op de Bievankweg in Didam. Deze gebiedsontsluitingsweg is geschikt om vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein af te handelen. De Dijksestraat is een erftoegangsweg waarbij fietsverkeer gebruik maakt van dezelfde rijbaan als de motorvoertuigen. Voor de ontsluiting van vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein is deze weg minder geschikt. Hiervoor wordt de Dijksestraat voorzien van verkeerstekens ‘C7’ (vrachtverkeerverbod). •Naast de Dijksestraat wordt een gedeelte van de Pittelderstraat en het Stationsplein voorzien van een vrachtverkeerverbod met de verkeerstekens ‘C7’. Vrachtverkeer kan hierdoor tijdig een andere route kiezen zonder op de weg te hoeven keren. •Het vrachtverkeerverbod wordt voorzien van de onderborden ‘uitgezonderd voor bestemmingsverkeer’. De Dijksestraat en de aanliggende voorzieningen blijven hiermee ook voor grotere voertuigen bereikbaar. •Het vrachtverkeerverbod sluit aan op het bestaande verbod voor vrachtverkeer (uitgezonder bestemmingsverkeer) dat verderop in de Spoorstraat al van kracht is. •De huidige verkeerstekens ‘C2’ en ‘C3’ voorzien van onderbord met vrachtwagen (éénrichtingsweg voor vrachtverkeer) op de Dijksestraat worden met door het toevoegen van de borden ‘C7’ overbodig. Deze verkeerstekens worden hierom verwijderd. •Om de overlast van fietsers en bromfietsers te beperken wordt het (voet)pad tussen de Donjon en de Dijksestraat voorzien van verkeerstekens ‘G7’ (verplicht voetpad). •De kruising van de Dijksestraat met de Pittelderstraat en de Spoorstraat in Didam wordt voorzien van een uitritconstructie. Het verkeer vanaf de Spoorstraat in de richting van de Pittelderstraat en visa versa heeft hierbij voorrang. Om te voorkomen dat verkeer op de overweg stil blijft staan is het regelen van de voorrang op deze locatie gewenst. •In de huidige situatie is de voorrang op deze locatie geregeld met verkeerstekens ‘B4’, ‘B6’ en haaientanden. Bij een kruising van twee erftoegangswegen binnen de bebouwde kom is dit geen passende voorrangsregeling. Volgens de geldende richtlijnen wordt hierbij een uitritconstructie toegepast. Hiervoor worden de verkeerstekens ‘B4’, ‘B6’ en de aanwezige haaientanden op de kruising verwijderd. •Op de Dijksestraat wordt ter hoogte van de rotonde met de Ruigenhoek aan de oostzijde van de rijbaan een gedeelte fietsstrook toegevoegd. De fietsstrook met een lengte van circa 40 meter sluit aan op de fietsdoorgang van de toekomstige wegversmalling. De fietsstrook wordt van de rijbaan gescheiden met een doorgetrokken witte lijn en voorzien van fietssymbolen op het wegdek. •De wegen waarop de verkeersmaatregelen worden getroffen zijn in beheer van de gemeente Montferland. Belangenafweging De gemeente Montferland acht het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Gehoord Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie. Besluit Op grond van het bovenstaande besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland tot het volgende: •Het instellen van een vrachtverkeerverbod middels het aanbrengen van de verkeerstekens ‘C7’ (uitgezonderd bestemmingsverkeer) op de Dijksestraat, een gedeelte van de Pittelderstraat en op het Stationsplein in Didam. •Het verwijderen van de verkeerstekens ‘C2’ en ‘C3’ voorzien van onderbord met vrachtwagen op de Dijksestraat in Didam. •Het (voet)pad tussen de Donjon en de Dijksestraat voorzien van verkeerstekens ‘G7’ (verplicht voetpad). •Het realiseren van een uitritconstructie op de kruising van de Dijksestraat met de Pittelderstraat in Didam en het verwijderen van de bestaande verkeerstekens ‘B4’, ‘B6’ en de haaientanden. •De realisatie van een fietsstrook met doorgetrokken witte lijn en voorzien van fietssymbolen op een gedeelte van de Dijksestraat in Didam. De locatie van de wegmarkering en de verkeerstekens staat weergegeven op de tekeningen die als bijlage aan dit verkeersbesluit zijn toegevoegd. Mededelingen Bezwaar- of beroepsclausule Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaar dient te worden gericht aan B&W van Montferland, Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten: • a. Naam en adres van de indiener; • b. De dagtekening; • c. Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; • d. De gronden van het bezwaar. Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.
Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.
Dit artikel verscheen op deDidamgids.nl op 13-06-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Didam, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.
Laatste berichten
Laatste blogs
Het vinden van betrouwbare bedrijfsinformatie is cruciaal voor zowel consumenten als bedrijven. Bedrijvengidsen spelen hierin een sleutelrol door uitgebreide en gedetailleerde informatie te bieden over
De jaren ’90 waren een magisch decennium voor kindertelevisie. Dit tijdperk bracht een scala aan onvergetelijke programma’s die niet alleen kinderen, maar ook volwassenen betoverden.
Deventer, een historische stad gelegen aan de IJssel, staat bekend om zijn sfeervolle straten, rijke geschiedenis en gastvrije bevolking. Maar naast deze culturele en historische